Over ons

Schatbewaarders en Museumhelden gezocht! is een project van de samenwerkende musea in Gooi & Vecht. De musea in Gooi & Vecht werken sinds 2017 samen. Door samenwerking, kennisdeling en het ontwikkelen van gezamenlijke producten willen wij zoveel mogelijk mensen bereiken.

In 2023 hebben de samenwerkende musea in Gooi & Vecht het onderzoeksbureau Atlas Research opdracht gegeven om de maatschappelijke waarde van musea in beeld te brengen. Lees het onderzoeksrapport ‘Een schat van waarde’.

De musea presenteren online de collecties op een gezamenlijke collectieportal: www.gooisemuseumschatten.nl  Wij maken hierbij een podcastserie met dezelfde titel te beluisteren op Spotify en Apple Podcasts.

Eens in de drie jaar organiseren we een groot erfgoedfestival in onze regio: www.erfgoedfestivalgooivecht.nl. Door kennis te delen en de krachten te bundelen kunnen wij programma’s ontwikkelen om onze organisaties te versterken.

Schatbewaarders en Museumhelden gezocht!

Het project Schatbewaarders en Museumhelden gezocht! is gericht op het versterken van onze erfgoedsector. Vrijwilligers zijn onmisbaar voor het voortbestaan van onze musea. Alle musea in onze regio worden gesteund door enthousiaste vrijwilligers. De werkzaamheden zijn zeer divers. Er zijn collectievrijwilligers, gastvrouwen en -heren, rondleiders, educatief medewerkers, technici of mensen met een ICT achtergrond, van tuinvrijwilligers tot winkelvrijwilligers. Al deze enthousiaste helpers zetten zich in om zoveel mogelijk mensen te laten genieten van het regionale erfgoed. Doet u ook mee?

Het project Schatbewaarders en Museumhelden gezocht! is een project onder leiding van de regioconservator Laura Grijns en wordt mogelijk gemaakt met steun van de Provincie Noord-Holland, VSBfonds en de regio Gooi en Vechtstreek.

Klik op de knop en vind het werk dat bij u past.

Bent u al werkzaam als vrijwilliger in een van onze musea?

Ook dan heeft deze site u iets te bieden. Op de pagina Voor Vrijwilligers vindt u links naar informatie en trainingen die u op weg helpen zich verder te ontwikkelen in uw vrijwilligersfunctie. Regelmatig worden op regionaal niveau cursussen aangeboden. Aanmelding verloopt via de vrijwilligerscoördinator van het museum.

Op 20 november 2023 organiseerden we een succesvolle, feestelijke Schatbewaarders en Museumhelden Trainingsdag in Beeld en Geluid. Bekijk de video met sfeerimpressie van die dag. Op 4 november 2024 volgt een nieuwe dag waarop alle museumvrijwilligers van de deelnemende musea dan boeiende workshops, lezingen en trainingen kunnen volgen.